شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

خرید لوله گلخانه چندمین مرحله از ساخت گلخانه است؟

۱ بازديد

خرید لوله گلخانه قطعا اولین مرحله از ساخت گلخانه نیست. اما جزئی از مراحل اولیه احداث گلخانه خواهد بود. چنانچه قصد احداث گلخانه دارید، باید این موارد را بدانید. عدم توجه به آن می‌تواند روال ساخت گلخانه را به تعویق بیاندازد و هزینه‌های اضافه به شما تحمیل کند.

مواردی که قبل از احداث گلخانه باید بدانیم

  • موضوع کشت

قبل از هر چیز باید بدانید که چه گیاهی را می‌خواهید کشت کنید. چقدر در مورد کشت این گیاه و نحوه پرورش آن اطلاعات دارید. چنانچه اطلاعاتتان کامل نیست، حتما آن را کامل کنید. چون قطعا متحمل ضرر و زیان خواهید شد.

  • انتخاب نوع گلخانه

نوع گلخانه را بر اساس موضوع کشت، وسعت کار و منطقه جغرافیایی باید مشخص کنید. در واقع میبایست هدف را در ابتدا مشخص کنید. هدف، مشخص می‌کند که گلخانه شما به چه مصالح و امکاناتی و به چه میزانی نیاز دارد. اسکلت سازه از چه جنسی باشد، سیستم آبرسانی چطور طرح‌ریزی شود و سیستم تهویه و گرمایش – سرمایش گلخانه چه نوع دستگاهی و با چه تعدادی باشد.

  • زمین و مکان احداث گلخانه

پس از آنکه هدف را برای خود مشخص کردید، باید زمینی که گلخانه قرار است در آن احداث شود را تعیین کنید. جنس خاک، شرایط منطقه، وسعت گلخانه، راه‌های منتهی به گلخانه (جاده) و برق با توجه به نقطه‌ای که زمین در آن قرار گرفته مشخص خواهد شد.

  • گرفتن مجوز برای احداث

پس از اینکه زمین تعیین شد، باید برای مجوز ساخت، اقدام نمایید. یکی از مهم‌ترین مراحل احداث گلخانه، گرفتن مجوز از سازمان جهاد کشاورزی است. بدون مجوز، امکان ساخت گلخانه وجود ندارد. چنانچه بدون مجوز اقدام به ساخت گلخانه کنید، می‌توانند آن را خراب کنند و نتیجه تمام زحمت و هزینه‌هایی که پرداخت کرده‌اید، از بین خواهد رفت. سازمان جهاد کشاورزی برای اعطای مجوز گلخانه، چندین پیش شرط برایتان تعیین می‌کند که مهم‌ترین آن وجود تجهیزات اساسی برای گلخانه مد نظر شماست.

پس از آنکه تجهیزات گلخانه مشخص شد، می‌بایست برای گرفتن مجوز ابتدا به مدیریت جهاد کشاورزی شهری که گلخانه در آن احداث می‌شود، مراجعه کنید و مدارک مد نظر این سازمان را ارائه دهید.

این مدارک عبارتند از:

* سند مالکیت زمین اعم از رسمی، قولنامه‌ای یا اجاره نامه شش ساله. قولنامه‌ها و اجاره نامه‌ها باید به تایید یک نهاد رسمی مثل شورای محل یا جهاد کشاورزی رسیده باشد.

* ارائه پروانه بهره‌برداری از چاه یا مدارک رسمی که نشان دهد تامین آب مصرفی از قنات، چشمه، رودخانه و یا کانال باشد.

* ارائه نتیجه مثبت آزمایش آب مورد استفاده در گلخانه، از یکی از آزمایشگاه‌های معتبر استان.

* گلخانه‌هایی که سطح زیر کشت آنها بیش از ۵۰۰۰ متر مربع باشد، میبایست یک کارشناس کشاورزی برای همکاری معرفی شود.

پس از آن که مدارک ارائه شده از نظر سازمان جهاد کشاورزی تایید شود، یک کارشناس بازرس به محل احداث گلخانه اعزام شده تا وضعیت اولیه گلخانه رانیز بررسی کرده و با بازدید میدانی، صلاحیت منطقه را نیز تایید نماید. پس از آن مجوز شما صادر خواهد شد.

  • نقشه گلخانه

پس از مشخص شدن هدف، وسعت زمین، نوع گیاه قابل کشت، مشخص کردن تامین آب و گرمای مورد نیاز گیاه و گرفتن مجوز، باید طرحی برای گلخانه ارائه شود. گلخانه می تواند تونلی یا مکعبی باشد. می‌تواند شمایل فانتزی یا ساده داشته باشد. می‌تواند سازه ای پیچیده داشته باشد. همه این موارد به کاری که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد.

  • خرید لوله گالوانیزه

در این لحظه، می‌توانید برای خرید لوله و پروفیل گالوانیزه اقدام کنید. تعداد لوله و پروفیل، به وسعت زمین و نقشه‌ی شمایل سازه بستگی دارد. لوله‌های گلخانه به عنوان ستون و اسکلت سازه بکار می‌روند و دیوارها و سقف بر آنها نصب می‌گردند. لوله و پروفیل گالوانیزه گلخانه، بهترین انتخاب به عنوان ستون و سقف گلخانه است. چون این محصولات، لوله و پروفیل‌های فولادی با روکش گالوانیزه هستند و محیط داخل گلخانه، مملو از رطوبت است و لوله‌های گالوانیزه، در برابر رطوبت و تنش‌های محیطی بسیار مقاومند و عمر مفید طولانی دارند. در نتیجه یک گلخانه پایدار با کمترین هزینه اضافه جهت تعمیرات خواهید داشت.

  • نصب اسکلت

پس از خرید لوله گلخانه، میبایست مطابق با نقشه، آنها را به هم نصب کنید تا اسکلت سازه شما ساخته شود. بهتر است این کار توسط افراد با تجربه انجام شود تا به مرور زمان آسیب و فشاری به سازه شما تحمیل نشده و گلخانه فرو نریزد.

  • دیوارکشی

پس از نصب اسکلت گلخانه، دیوارکشی انجام می‌شود. دیوار گلخانه می‌تواند از جنس نایلون‌های مخصوص و شیشه باشد. دیوار و سقف گلخانه باید شفاف باشد تا نور طبیعی کافی به گیاه برسد.

  • تجهیزات و ملزومات

در این مرحله باید با توجه به نیاز گیاه و نوع کشت، خاک، گلدان، سیستم تهویه، سیستم گرمایش و سرمایش، سیستم آبیاری و ابزارهای کشاورزی مثل میز کار، بیلچه، شلنگ، چنگک و ... را تهیه نمود. چیدمان و مرتب بودن همه چیز، کار کردن را برایتان راحت‌تر و لذت بخش‌تر خواهد کرد.

  • نصب و راه اندازی

پس از تهیه ملزومات نوبت نصب آنهاست. سیستم های آبیاری با توجه به نوع کشت متفاوت است و با توجه به نقشه گلخانه و نحوه چیدمان کشت گیاه، مسیرهای نصب مشخص خواهد شد. دستگاه گرمایش و سرمایش نیز با توجه به نوع گیاه، وسعت گلخانه و منطقه جغرافیایی معین می‌شود و باید به نحوی نصب شود که تمام محیط گلخانه را پوشش دهد. نور و لامپ مخصوص گلخانه برای برخی از گلخانه‌های صنعتی نیاز است که باید برای سیم‌کشی و لامپ‌گذاری اقدام کنید. پس از راه اندازی و نصب دستگاه‌ها، حتما آنها را چک و بررسی نمایید. چنانچه دستگاه، برای عملکرد، تایمر دارد، دقت آن را نیز بررسی نمایید.

  • کشت

مرحله آخر، آغاز کشت و کشاورزی است. گلخانه شما آماده کار و بهره‌برداری است.همانطور که دیدید، خرید لوله گلخانه ششمین مرحله از ساخت گلخانه است. انجام تمام این مراحل برای احداث یک گلخانه سودآور ضروری است. اما خرید لوله گالوانیزه، با وجود اینکه در مرحله ششم قرار می‌گیرد، بسیار مهم و حیاتی است. چون کوچکترین آسیب به آنها، می‌تواند منجر به پوسیدگی لوله و اسکلت و در نهایت ویرانی گلخانه شما شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.